Yhdistyksen lopettamisilmoitus

Rekisteröidyn yhdistyksen purkamisesta täytyy ilmoittaa PRH:n yhdistysrekisteriin.

Lue ohje ilmoittamisesta yhdistysrekisteriin prh.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen

Jos yhdistys on ilmoitettu elinkeinotoiminnan harjoittamisen vuoksi PRH:n kaupparekisteriin, täytyy yhdistyksen purkautumisesta ilmoittaa myös kaupparekisteriin.

Lue ohje ilmoittamisesta kaupparekisteriin prh.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen

Jos yhdistys on merkitty Verohallinnon rekistereihin, ilmoita yhdistyksen toiminnan päättymisestä myös Verohallinnolle paperisella liitelomakkeella 6214. Asiakassuhteen päättämistä ja mahdollisia verotustoimenpiteitä varten sinun on liitettävä lomakkeen mukaan selvitys mahdollisten omistusten, esimerkiksi kiinteistö tai asunto-osakkeiden, siirtymisestä.

Lopettamisilmoitus on maksuton PRH:n ja Verohallinnon rekistereihin.

Tee ilmoitus paperilomakkeella

Ilmoita yhdistyksen purkautumisesta PRH:n yhdistysrekisteriin lomakkeella Y4a ja liitelomakkeella 20A.

Jos yhdistys on rekisteröitynä PRH:n kaupparekisteriin, ilmoita lopettamisesta kaupparekisteriin lomakkeella Y4a ja liitelomakkeella 19A.

Jos yhdistys on rekisteröitynä Verohallinnon rekistereihin, ilmoita toiminnan päättymisestä myös Verohallinnolle. Voit tehdä ilmoituksen Verohallinnolle samalla, kun ilmoitat PRH:n yhdistysrekisteriin yhdistyksen purkautumisesta. Täytä Verohallinnon liitelomake 6214 ja liitä se ilmoituksen mukaan.

Löydät lomakkeet tämän sivun lopusta. Tutustu Y4a-ilmoituksen täyttöoppaaseen.

Tallenna tarvittaessa ensin lomake koneellesi, jotta pääset täyttämään sitä. Täytä lomake liitteineen koneella, tulosta ne A4-koossa ja postita lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.