Yhdistyksen muutosilmoitus

PRH:n yhdistysrekisteriin merkityt yhdistykset tekevät muutosilmoitukset yhdistysrekisteriin. Jos yhdistys on merkitty kaupparekisteriin, niin yhdistyksen täytyy tehdä muutosilmoitus myös kaupparekisteriin.

Verohallinnon asiakkaan täytyy ilmoittaa muutokset Verohallintoon.

Ilmoita muutokset yhdistysrekisteriin

Tee muutosilmoitus, kun rekisteröidyn yhdistyksen

• osoite- ja yhteystiedot muuttuvat
  • hallituksen puheenjohtaja ja nimenkirjoittajat vaihtuvat
  • säännöt muuttuvat.

Osoitteen ja yhteystietojen muutos

Yhdistyksen täytyy aina ilmoittaa joko posti- tai käyntiosoite. Yhdistys voi ilmoittaa myös muita yhteystietoja, kuten puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja www-osoitteen.

Tee ilmoitus osoite- ja yhteystietojen muutoksesta PRH:n yhdistysrekisteriin joko sähköisesti tai paperilomakkeella Y4a. Tiedot välittyvät YTJ-järjestelmään.

Osoitteenmuutoksen Verohallinnolle voit ilmoittaa paperilomakkeella 6214. Ilmoitusta ei voi tehdä sähköisesti.

Löydät lomakkeet ja täyttöohjeet tämän sivun lopusta. Tallenna tarvittaessa ensin lomake koneellesi, jotta pääset täyttämään sitä. Täytä lomake koneella, tulosta se A4-koossa ja postita se lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.

Siirry tekemään sähköinen ilmoitus PRH:n yhdistysrekisteriin. Avautuu uuteen välilehteen

Osoite- ja yhteystiedot ovat aina julkisia ja nähtävissä maksutta YTJ-yrityshaussa. Muutoksista et saa erillistä rekisteriotetta, mutta voit tarkistaa ne YTJ-yrityshaussa. Siirry YTJ-yrityshakuun.Avautuu uuteen välilehteen

Jos yhdistys on rekisteröity kaupparekisteriin, niin osoite ja yhteystiedot ovat nähtävissä maksutta myös PRH:n Virre-tietopalvelussa. Siirry Virre-tietopalveluun.Avautuu uuteen välilehteen

Hallituksen puheenjohtajan ja nimenkirjoittajien vaihdokset sekä sääntöjen muutokset

Kun yhdistyksen hallitus ja nimenkirjoittajat vaihtuvat ja kun yhdistyksen säännöt muuttuvat, niin silloin täytyy tehdä muutosilmoitus PRH:n yhdistysrekisteriin. Lue ohje muutosilmoituksen tekemisestä PRH:n yhdistysrekisteriin prh.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen

Ilmoita muutokset Verohallintoon

Verohallinnon asiakkaana olevan yhdistyksen täytyy ilmoittaa useista toiminnassaan tapahtuneista muutoksista myös Verohallintoon.

Ilmoitusta ei voi tehdä sähköisesti.

Ilmoittaminen Verohallintoon on maksutonta.

Verohallinnon liitelomakkeella 6214 ilmoitettavia muutoksia ovat:

• osoite- ja yhteystiedot
  • toiminimen muutos
  • tilikauden muutos
  • kotipaikan muutos
  • päätoimialan muutos
  • muutokset arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin
  • ilmoitus elinkeinotoiminnan aloittamisesta.

Jos yhdistys on saanut Y-tunnuksen ja haluaa ilmoittautua ensimmäistä kertaa Verohallinnon asiakkaaksi, tee ilmoittautuminen Verohallinnon liitelomakkeella 6214.

Vaikka ilmoitukset PRH:n yhdistysrekisteriin voi tehdä sähköisesti, täytyy ilmoitukset Verohallintoon tehdä aina paperilomakkeella. Löydät lomakkeet ja täyttöoppaat tämän sivun lopusta.

Ilmoita muutokset kaupparekisteriin

Ilmoita viivytyksettä yhdistyksen kaupparekisteritiedoissa tapahtuneet muutokset ja mahdolliset lisäykset tietoihin. Muutosilmoitus kaupparekisteriin täytyy tehdä esimerkiksi, kun yhdistyksen kotipaikka tai yhdistysrekisteriin merkitty nimi on muuttunut.

Lue tarkemmat ohjeet PRH:n kaupparekisteriin ilmoitettavista muutoksista prh.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen

Muutosilmoitusten hinta ja lomakkeet

Muutosilmoitusten käsittely PRH:n yhdistysrekisterissä on maksullista.

Tutustu yhdistysrekisterin hinnastoon prh.fi-sivuilla.Avautuu uuteen välilehteen

Muutosilmoitusten käsittely PRH:n kaupparekisterissä on maksullista.

Tutustu kaupparekisterin hinnastoon prh.fi-sivuilla.Avautuu uuteen välilehteen

Ilmoittaminen Verohallintoon on maksutonta.

Löydät lomakkeet tämän sivun lopusta. Valitse asiaasi sopiva lomake. Täytä lomake liitteineen koneella, tulosta A4-koossa ja postita lomakkeessa mainittuun osoitteeseen. Tutustu Y4a-ilmoituksen täyttöoppaaseen.