Siirry suoraan sisältöön

Näin ilmoitat yleisiä muutoksia YTJ-palvelussa

Yrityksen kaupparekisteritietojen muutokset kannattaa ilmoittaa netissä YTJ-palvelussa. Silloin ilmoitus käsitellään nopeammin ja se on edullisempi kuin jos ilmoitat paperilomakkeilla (Y-lomake).

YTJ-palveluun kirjautumiseen tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Toimi näin

  1. Kirjaudu YTJ-palveluunAvautuu uuteen välilehteen esimerkiksi henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.
  2. Valitse ”Muuta yrityksen tietoja tai lähetä tilinpäätös”.
  3. Anna Y-tunnus ja jatka. Valitse ”Aloita uusi muutosilmoitus”.
  4. Valitse ilmoituksen kieli. Vahvista, että sinulla ja mahdollisella erillisellä allekirjoittajalla on tarvittavat valtuudet.
  5. Anna lisätietojen antajan yhteystiedot. PRH voi ottaa häneen yhteyttä, jos ilmoituksessa on jotakin epäselvää.
    Huomaa: Palvelu tallentaa lisätietojen antajan tiedot lomakkeelle, jonne kootaan ilmoituksessa antamasi tiedot. Lomakkeen voi ostaa PRH:n Virre-tietopalvelusta.
  6. Valitse ilmoituksen sisällöksi ”Ilmoitan yleisiä muutoksia”, jos olet esimerkiksi muuttamassa hallituksen, toimitusjohtajan, isännöitsijän, tilintarkastajien tai yhtiöjärjestyksen tietoja.
    Rastita asiat, joiden muutokset ilmoitat.
    Huomaa: tässä et voi ilmoittaa osoite- ja yhteystietojen muutoksia. Tee erillinen osoitteenmuutos. Lue ohjeet osoitteenmuutoksen tekemisestä.Avautuu uuteen välilehteen
  7. Anna tiedot, jotka haluat ilmoittaa kaupparekisteriin.
    Huomaa yhtiöjärjestyksen, sääntöjen tai yhtiösopimuksen muutokset: Muuta kenttään vain ne kohdat, joista on päätetty yrityksessä. Jos kenttä kuitenkin on tyhjä tai koko yhtiöjärjestys muuttuu, kirjoita tai kopioi koko teksti kenttään.
  8. Lisää tarvittavat liitteet laitteeltasi PDF- tai Word-tiedostoina.
    Valitse, minkätyyppisestä liitteestä on kyse.
  9. Tarkista ja hyväksy ilmoitus.
    Valitse, tekeekö yritys jatkossa kaikki ilmoitukset sähköisesti vai myös paperilomakkeilla (huomaa paperilomakkeiden tietoturvaongelmat). Allekirjoita painikkeesta ”Kyllä, allekirjoitan”.
  10. Maksa ja lähetä ilmoitus.
    Palvelu laskee maksun automaattisesti, ja maksat verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla.
    Huomaa: asunto-osakeyhtiöt ja keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt voivat maksaa myös antamalla verkkolaskuosoitteen.

Tutustu opasvideoihin ilmoituksen tekemisestä.