Yleisten muutosten ilmoittaminen sähköisesti YTJ-palvelussa
Yrityksen kaupparekisteritietojen muutokset kannattaa ilmoittaa netissä YTJ-palvelussa. Silloin ilmoitus käsitellään nopeammin ja se on edullisempi kuin jos ilmoitat paperilomakkeilla (Y-lomake).
YTJ-palveluun kirjautumiseen tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).
Toimi näin
- Kirjaudu YTJ-palveluunAvautuu uuteen välilehteen esimerkiksi henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.
-
Valitse ”Muuta yrityksen tietoja tai lähetä tilinpäätös”.
- Anna Y-tunnus ja jatka. Valitse ”Aloita uusi muutosilmoitus”.
- Valitse ilmoituksen kieli. Vahvista, että sinulla ja mahdollisella erillisellä allekirjoittajalla on tarvittavat valtuudet.
-
Anna lisätietojen antajan yhteystiedot. PRH voi ottaa häneen yhteyttä, jos ilmoituksessa on jotakin epäselvää.
Huomaa: Palvelu tallentaa lisätietojen antajan tiedot lomakkeelle, jonne kootaan ilmoituksessa antamasi tiedot. Lomakkeen voi ostaa PRH:n Virre-tietopalvelusta. -
Valitse ilmoituksen sisällöksi ”Ilmoitan yleisiä muutoksia”, jos olet esimerkiksi muuttamassa hallituksen, toimitusjohtajan, isännöitsijän, tilintarkastajien tai yhtiöjärjestyksen tietoja.
Rastita asiat, joiden muutokset ilmoitat.
Huomaa: tässä et voi ilmoittaa osoite- ja yhteystietojen muutoksia. Tee erillinen osoitteenmuutos. Lue ohjeet osoitteenmuutoksen tekemisestä.Avautuu uuteen välilehteen
-
Anna tiedot, jotka haluat ilmoittaa kaupparekisteriin.
Huomaa yhtiöjärjestyksen, sääntöjen tai yhtiösopimuksen muutokset: Muuta kenttään vain ne kohdat, joista on päätetty yrityksessä. Jos kenttä kuitenkin on tyhjä tai koko yhtiöjärjestys muuttuu, kirjoita tai kopioi koko teksti kenttään.
-
Lisää tarvittavat liitteet laitteeltasi PDF- tai Word-tiedostoina.
Valitse, minkätyyppisestä liitteestä on kyse. -
Tarkista ja hyväksy ilmoitus.
Valitse, tekeekö yritys jatkossa kaikki ilmoitukset sähköisesti vai myös paperilomakkeilla (huomaa paperilomakkeiden tietoturvaongelmat). Allekirjoita painikkeesta ”Kyllä, allekirjoitan”. -
Maksa ja lähetä ilmoitus.
Palvelu laskee maksun automaattisesti, ja maksat verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla.
Huomaa: asunto-osakeyhtiöt ja keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt voivat maksaa myös antamalla verkkolaskuosoitteen.