Ilmoitukset paperisilla Y-lomakkeilla
Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ) on PRH:n ja Verohallinnon yhteinen järjestelmä.
Yritys tai yhteisö tekee ilmoituksen PRH:lle kaupparekisteriin ja Verohallinnolle, kun
- perustetaan toiminta
- toiminnan aikana tapahtuu muutoksia
- toiminta päättyy.
Ilmoitus paperilomakkeilla vain, jos sähköinen ilmoitus ei mahdollista
Ilmoitukset tehdään paperisilla Y-lomakkeilla vain, jos sähköinen ilmoittaminen YTJ-palvelussa ei ole mahdollista. Katso yritysmuodot, jotka voivat ilmoittaa YTJ-palvelussa.
Yhdistys tekee yhdistysrekisteriin ilmoitukset sähköisesti Yhdistysrekisterin sähköisessä asioinnissa Avautuu uuteen välilehteenja ilmoitukset kaupparekisteriin paperisilla Y-lomakkeilla. Säätiöt tekevät ilmoitukset vain paperisilla Y-lomakkeilla.
Veroasioita hoidetaan sähköisesti OmaVerossaAvautuu uuteen välilehteen sekä myös paperisilla Y-lomakkeilla.
Paperilomakkeiden täyttöohjeet ja lomakkeet löydät valikon kautta
Paperisten Y-lomakkeiden täyttöohjeet on jaoteltu perustamisilmoituksiin sekä muutos- ja lopettamisilmoituksiin. Lomakkeen täyttöohjesivun lopussa on ladattavat PDF-muotoiset Y-lomakkeet liitteineen.
Mistä apua?
PRH neuvoo kaupparekisteri-, yhdistysrekisteri- ja säätiörekisteriasioissa. Ohjeet ovat prh.fi-sivuilla.Avautuu uuteen välilehteen
Verohallinto neuvoo veroasioissa. Ohjeet ovat vero.fi-sivuilla.Avautuu uuteen välilehteen
Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) liittyvät yhteystiedot löydät tämän sivuston alatunnisteesta.
Mitä maksaa?
PRH:lle tehtävät ilmoitukset ovat pääsääntöisesti maksullisia. Tutustu käsittelymaksuihin ja maksuohjeisiin prh.fi-sivulla.Avautuu uuteen välilehteen
Verohallintoon tehtävät ilmoitukset ovat maksuttomia.