Siirry suoraan sisältöön
Kirjaudu palveluun

Ilmoitukset paperisilla Y-lomakkeilla

Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ) on PRH:n ja Verohallinnon yhteinen järjestelmä.

Yritys tai yhteisö tekee ilmoituksen PRH:lle kaupparekisteriin ja Verohallinnolle, kun

  • perustetaan toiminta
  • toiminnan aikana tapahtuu muutoksia
  • toiminta päättyy.

Ilmoitus paperilomakkeilla vain, jos sähköinen ilmoitus ei mahdollista

Ilmoitukset tehdään paperisilla Y-lomakkeilla vain, jos sähköinen ilmoittaminen YTJ-palvelussa ei ole mahdollista. Katso yritysmuodot, jotka voivat ilmoittaa YTJ-palvelussa.

Yhdistys tekee yhdistysrekisteriin ilmoitukset sähköisesti Yhdistysrekisterin sähköisessä asioinnissa Avautuu uuteen välilehteenja ilmoitukset kaupparekisteriin paperisilla Y-lomakkeilla. Säätiöt tekevät ilmoitukset vain paperisilla Y-lomakkeilla.

Veroasioita hoidetaan sähköisesti OmaVerossaAvautuu uuteen välilehteen sekä myös paperisilla Y-lomakkeilla.

Paperilomakkeiden täyttöohjeet ja lomakkeet löydät valikon kautta

Paperisten Y-lomakkeiden täyttöohjeet on jaoteltu perustamisilmoituksiin sekä muutos- ja lopettamisilmoituksiin. Lomakkeen täyttöohjesivun lopussa on ladattavat PDF-muotoiset Y-lomakkeet liitteineen.

Mistä apua?

PRH neuvoo kaupparekisteri-, yhdistysrekisteri- ja säätiörekisteriasioissa. Ohjeet ovat prh.fi-sivuilla.Avautuu uuteen välilehteen

Verohallinto neuvoo veroasioissa. Ohjeet ovat vero.fi-sivuilla.Avautuu uuteen välilehteen

Yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) liittyvät yhteystiedot löydät tämän sivuston alatunnisteesta.

Mitä maksaa?

PRH:lle tehtävät ilmoitukset ovat pääsääntöisesti maksullisia. Tutustu käsittelymaksuihin ja maksuohjeisiin prh.fi-sivulla.Avautuu uuteen välilehteen

‍Verohallintoon tehtävät ilmoitukset ovat maksuttomia.