Siirry suoraan sisältöön

Yhdistyksen perustamisilmoitus

Aatteelliset yhdistykset tekevät perustamisilmoituksen PRH:n yhdistysrekisteriin.

Yhdistykset saavat perustamisilmoituksen tehtyään Y-tunnuksen.

Jos rekisteröity yhdistys harjoittaa elinkeinotoimintaa, tehdään tarvittaessa erillinen perustamisilmoitus PRH:n kaupparekisteriin. Lue ohje yhdistyksen perustamisilmoituksesta kaupparekisteriin prh.fi-verkkosivuilta. Avautuu uuteen välilehteen

Verohallinnon asiakkaaksi ilmoittaudutaan täyttämällä Y1a-lomakkeen lisäksi liitelomake 6212.

Huomio! Jos yhdistys ei ole merkitty PRH:n yhdistysrekisteriin, eikä rekisteröintiä ole vireillä, niin Verohallinto voi kohdella yhdistystä verotusyhtymänä. Lue ohje muiden yritys- ja yhteisömuotojen perustamisesta.

Perustamisilmoitus sähköisesti tai paperilomakkeella PRH:n yhdistysrekisteriin

Aatteelliset yhdistykset tekevät perustamisilmoituksen PRH:n yhdistysrekisterin asiointipalvelussa. Siirry tekemään sähköinen ilmoitus yhdistysrekisteriin.Avautuu uuteen välilehteen

Jos yhdistyksen perustamisilmoitus tehdään paperilomakkeella, voi yhdistys samalla ilmoittautua myös PRH:n kaupparekisteriin.

Verohallintoon ilmoittaudutaan ainoastaan paperilomakkeella

Vaikka yhdistys saa perustamisen yhteydessä Y-tunnuksen, eivät yhdistysrekisteriin ilmoitetut tiedot välity Verohallintoon. Yhdistys voi ilmoittautua Verohallinnon asiakkaaksi perustamisen yhteydessä täyttämällä Y1a-lomakkeen lisäksi liitelomakkeen 6212.

Ilmoitusta Verohallintoon ei voi tehdä sähköisesti.

Jos yhdistyksellä ei ole tarkoitus rekisteröityä yhdistysrekisteriin, mutta sillä on tarve saada Y-tunnus ja ilmoittaa tietoja Verohallinnolle, käytä lomaketta Y1a ja liitelomaketta 6212 (yhteisömuoto muu yhdistys). Tällaisia ovat muiden muassa riistanhoitoyhdistykset ja kalatalousalueet.

Lomake 6212 on täytettävä esimerkiksi niissä tapauksissa, kun yhdistys ilmoittautuu tai hakeutuu Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, työnantajarekisteriin tai ennakkoperintärekisteriin tai yhdistys ilmoittaa elinkeinotoiminnan aloittamisesta. Jos yhdistys ei katso olevansa toiminnastaan arvonlisäverollinen, on arvonlisäverottomuuden edellytyksistä annettava erillinen selvitys.

Liitä lomakkeen 6212 liitteeksi:

• toimintasuunnitelma ja talousarvio
  • arvonlisäverottomuuden edellytykset: perusteltu selvitys miksi yhteisö ei katso olevansa toiminnastaan arvonlisäverovelvollinen (lue täyttöohjeen ohje arvonlisäverollisuudesta).

Lisätietoja Verohallintoon ilmoitettavista tiedoista löydät alla olevasta täyttö-ohjeesta.

Yhdistyksen merkitseminen Verohallinnon arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, ennakkoperintärekisteriin ja työnantajarekisteriin kestää yleensä noin kolme viikkoa.

Vaikka ilmoitukset yhdistysrekisteriin voi antaa sähköisesti, täytyy ilmoitukset Verohallintoon tehdä aina paperilla. Löydät lomakkeet ja täyttöoppaat tämän sivun lopusta. Ilmoittaminen Verohallintoon on maksutonta. Tutustu Y1a-ilmoituksen täyttöoppaaseen.

Tallenna tarvittaessa ensin lomake koneellesi, jotta pääset täyttämään sitä. Täytä lomake koneella, tulosta se A4-koossa ja postita se lomakkeessa mainittuun osoitteeseen.